Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

NITZAVIM-VAJELECH
av Rabbin Yaacov Haber

Hur bestämmer G-d vårt öde för det närmaste året? Hur dömer han oss?

Svaret är enkelt. På samma sätt som vi dömer andra.

Enligt en Midrash säger Hashem till Moshe: ”Hain kirvu yamecho lamus”. Din tid är kommen. Ditt liv slutar här. Kommentatorena säger att det hebreiska ordet ”Hain” implicerar slutgiltighet. Hashem säger till Moshe: ”Du har bett, bönat och argumenterat med mig att förlänga ditt liv. Det kommer inte att bli så. Vårt samtal är slut. Beslutet är fattat. ’Hain!’ Du kommer inte att komma in i landet Israel.”

Moshe gillar verkligen inte att uttalandet är så definitivt. ”Varför måste Du säga ’Hain’? Det är så slutgiltigt!” Hashem svarar: ”Därför att du sa ’Hain’ när du beskrev det judiska folket. För länge sen, vid den brinnande busken, sa du ’Hain lo yishma li - Det judiska folket kommer definitivt inte att lyssna på mig’. Därför är jag lika bestämd nu.” (Midrash Rabba)

Moshe Rabeinu utfärdade ett dödsstraff åt sitt folk. De kommer inte att lyssna, punkt. Ur en psykologisk synvinkel hade han rätt. Israels folk verkade inte vara möjligt att rädda. Men de lyssnade faktiskt. Moshe tog inte deras förmåga att ändras och växa i beräkning. Han tittade på hur de var just då och satte en etikett på dem. Det var ett misstag.

Man ska aldrig placera någon i ett definitivt fack. Igår är inte detsamma som idag, och vad jag gör idag är inte nödvändigtvis definitionen av mitt liv. Vi själva vill verkligen inte att G-d dömer oss efter vad vi är just nu, vi vill att Han ser vad vi har möjlighet att bli. Vi vill att han bestämmer vår framtid utefter vår potential. Om vi vill ha den sortens beslut måste själva sluta att kategorisera människor, dra dem över en kam och istället tro det bästa om andra.

Det sätt på vilket vi dömer andra är det sätt Hashem dömer oss. Vi är ett samhälle fullt av kategorier och lådor, i vilka vi försöker stoppa in människor. Det är inte ens medvetet. Så fort vi möter någon börjar processen; bra eller dålig, rik eller fattig, observant eller inte, kippa eller inte, smart eller trög, trevlig eller tråkig.

Idag finns en etikett på alla. Så fort någon har blivit placerad i sin specifika låda kan det vara väldigt svårt att komma ur den. Men det är värre än så. Det sista vi vill är att G-d sätter oss i en låda och stänger locket. Vi vill aldrig att G-d tittar på oss och säger: ”Han eller hon är inte tillräckligt bra”.

För att hedra det nya året, låt oss alla se på våra barn, vänner, make/maka, personen brevid oss, våra lärare och våra studenter, med nya fräscha ögon. Se deras potential, precis som vi vill att G-d ska se oss.