Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

KI TETSE
av Rabbin Yaacov Haber

En judisk man går ut i krig och där i kriget möter han, bland fienden, en vacker kvinna.

Toran säger att han kan föra henne hem till sitt land, men han måste klippa hennes hår och göra hennes naglar vackra. Det är intressant att just hår och naglar sorteras ut för ”justering” när det gäller en kvinna som tagits gisslan. Kabbalistiskt sett, så refererar detta avsnitt av Toran till människans dagliga strid inombords.

Vi slits ofta mellan det som är till ytan vackert och det som är sunt och verkligt. Tankar och göranden är de två största områdena vad gäller personlig utveckling. En människas hår representerar de ovidkommande aspekterna av en persons tankar, och naglarna representerar de ovidkommande aspekterna av någons agerande.

Vad exakt betyder det att hennes naglar ska göras vackra? Det finns en diskussion i Talmud: Rabbi Eliezer tolkar det som att naglarna ska klippas mycket korta. Rabbi Akiva håller inte med och tolkar det som att naglarna tvärtom ska växa ut och bli långa. (Yevamot 48) På ytan verkar dispyten kosmetisk, men den är egentligen mycket djup. I vår kamp för personlig utveckling strävar vi efter att övervinna vår natur och våra känslor och fokusera på yetzer tov. Vi söker efter en ny början, men alla kommer med en ryggsäck full av det förflutna. Vad ska vi göra med vårt förflutna?

Det är detta som är diskussionen.

Rabbi Eliezer lär att den utveckling som stammar från negativitet är i sig negativ – skär bort den; bli av med den. Rabbi Akiva närmar sig frågan på ett annat sätt. Det vackra med judendomen är dess möjlighet att ta de mest mondäna och till och med negativa aspekterna av livet och ge dem en religiös mening. Teshuva, i sin ideala form, vänder en persons synder till något gott.

Om du har kommit hit till denna tidpunkt med ett jobbigt förflutet – kasta inte bort det, gör det heligt! Den period vi nu är inne i, innan det fräscha nya året börjar, är en speciell tid för introspektion och utveckling.

Det finns två sätt att börja på nytt. Vi kan deklarera att vi börjar om helt på ny kula och lämnar det förflutna bakom oss. Det är förmodligen den lättaste vägen. Eller vi kan följa Rabbi Akivas råd. Kasta inte bort det förflutna. Ta det med dig, ta det till dig, gör det heligt.