Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

BALAK
av Rabbin Mendel Weinbach

”Sköna är dina tält, Jakob, dina boningar, Israel!” (4MB 24:5)

För några veckor sedan var jag involverad i en djup konversation med en vän. Plötsligt ringde mobiltelefonen och han gjorde något mycket märkligt.

Han svarade i telefonen.

Någon ringde från Amerika. Min vän viskade ett snabbt ”Ursäkta mig!” och fortsatte att tala i telefonen i fem minuter medan jag satt där och väntade.

Kan någon förklara för mig vad som gör att telefonen är viktigare än jag?

Vad ger en elektronisk röst prioritet över en av kött och blod? Jag inser att personen i telefonen var viktigare, oändligt mer slagfärdig och snyggare än jag, men eftersom min vän inte är en profet, inte är synsk och inte kunde se på telefonen vem det var som ringde, så hade han ingen aning om detta innan han svarade i luren. Och ändå kom telefonen i första hand.

Varför är vi beredda att avbryta en intim konversation ansikte mot ansikte till förmån för en elektronisk kontakt över radiovågorna? Vad gör telefonen viktigare än en verklig människa?

Och det verkar som att min vän är långt ifrån ensam med detta beteende. När mobiltelefonerna sprids till alla människor och de finns överallt, hela tiden, ser jag ofta samma scenario: ”Åh ursäkta mig, jag måste ta det här samtalet!”

Jag tror att inställningen bakom allt detta är att man är rädd att missa något. Jag är redan här, men vem kan vara i andra änden av telefonen? Vi vill inte gå miste om en möjlighet.

Men naturligtvis, är det omöjligt att missa något. Om du gick miste om något så var det inte menat för dig. G-d säkerställer att allt som händer oss och allt som inte händer oss är precis det vi behöver. Varken mer eller mindre.

Detta var själva kärnan i Bileams prisande av det judiska folket när han sa ”Sköna är dina boningar, Jakob!”. Skönheten i Jakobs boningar bestod av det faktum att ingångarna till tälten inte var riktade mot varandra. Om du är glad och nöjd över det du har så behöver du inte titta avundsjukt på någon annan.

Du är inte orolig att du kanske missar något.

OK, ni måste ursäkta mig, jag måste gå. Min telefon ringer.