Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

CHUKAT
av Rabbin Meir Horden

Varför blir en Kohen oren när han renar andra?

I avsnittet Chukat berättar Toran för oss att en Kohen som bistår någon att ändra sin status från oren (”tame”) till ren (”tahor”), blir själv oren av själva processen (4MB 19). Varför?

Toran lär oss på ett enkelt sätt att det finns ett pris på att involvera sig med dem som är ”tame”. Man kan lätt bli påverkad av de som har problem med sin andlighet och själv till slut bli korrumperad. Det bör dock påpekas att perioden som ”tame” för en Kohen bara räcker en dag, en liten kostnad att betala för att hjälpa någon i nöd.

En tanke är att det är viktigt för de som är rena att själva få känna smärtan hos den som inte är det genom att själv bli oren. Med andra ord, människorna måste sätta sig in i andras situation för att känna hur det är att vara oren.

Det finns ett annat sätt att närma sig denna fråga, som förklarar varför den rene blir oren.

När en Kohen renar sig rituellt kan det ge honom en känsla av att han är bättre, något som kan stiga honom åt huvudet. När allt kommer omkring så är det genom hans ansträngningar som den orene blivit fri från sitt vanskliga tillstånd.

För att motarbeta dessa möjliga känslor av arrogans, förklarar Toran att Kohanim, ”renarna”, själva skulle bli orena för att känna ödmjukhet – till och med de, de heliga Kohanim, blir orena.

Än en gång har vi lärt oss en viktig läxa.

När vi samspelar med andra judar är det viktigt att avstå från självberöm för vad vi åstadkommit. Snarare ska man kämpa för att hitta ett sätt att glädjas genom ödmjukhet.

Så lagen om att den som renar någon annan själv blir oren har betydelse även idag. Den lär oss det pris vi betalar för att vi involverar oss med de som är orena; den lär oss betydelsen av att ha medkänsla med andra, och den lär oss att den sanna storheten uppnår vi genom ödmjukhet.