Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

KORACH
av Rabbin Meir Horden

Korachs revolt, som är temat i veckans avsnitt, är på många vis olik andra revolter som uppstod i öknen.

Först och främst så var det den enda som var riktad mot Moses personligen, snarare än mot någon av det judiska folkets erfarenheter i öknen.

För det andra, framkallade Korachs revolt ett svar från Moses, olikt någon annan revolt beskriven i Toran.

Varje gång som Israels folk syndat, så vädjade Moses till G-d om tillgift.

Så var inte fallet med Korach; tvärtom, Moses ropade till Israels folk: ”Vik bort från dessa ogudaktiga människors tält och rör inte vid något som tillhör dem, för att ni inte må förgås genom alla deras synder.”

Vid första anblicken verkar Moses svar chockerande.

När allt kommer omkring, så säger Toran att Moses var den mest ödmjuke av män. Varför reagerar han då så kraftfullt denna enda gång han blir personligen angripen?

R. Ben Zion Rabinowitz Shlita (Biala Rebbe) förklarar att Moses status enligt halachan var likvärdig en konungs.

Enligt halachan kan en kung aldrig avstå eller efterskänka den ära som tillkommer honom. Om han hade visat barmhärtighet skulle han i själva verket behövt abdikera från tronen.

Den praktiska lärdomen för alla judar av detta är, säger R. Rabinowitz, att varje jude är konung på sitt eget sätt.

Kabbalisterna lär oss att varje judisk själ har en gnista av Moses i sig.

Därför, även om varje jude förväntas vara ödmjuk, så måste samme jude försvara sin värdighet likt en kung, när de onda lidelserna anfaller (Mevaser Tov, Jeshuat Avraham, sidan 344).