Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

FRÅGA RABBINEN: HUR RÄKNAS KASHMIR VAD GÄLLER SHATNEZ?

Fråga: Jag har nyligen varit i Asien och passade då på att köpa mig en ny kostym. De sa att den var i kashmir, men jag är inte helt säker att det stämmer. Borde jag oroa mig över förbudet av shatnez? Förra veckan läste vi i 5 Moseboken kap 22 vers 11 "du skall inte klä dig i tyg av olika garn, av ull och lin tillsammans" .

Svar: Vi kommer alla ihåg professor Aumans besök i Sverige, då han fick motta Nobelpriset i ekonomi och att han då var bekymrad över ovanstående förbud. Han skickade sin frack till Bnei Brak för att kolla att den inte innehöll shatnez, eftersom det inte är tillåtet att bära ens vid ett sådant högtidligt tillfälle.

Kashmir är ett mycket exklusivt och lätt material och det är bekvämt att bära. Det är vävt av en fin tråd och kom till Europa (Italien från Norra Indien och Mongoliet) med Marco Polo på 1300-talet.

Men förbudet som är skrivet i Toran gäller endast ull från får, som var vanligast på den tiden, och inte ull från andra djur, t.ex. get, som är ursprunget till kashmir. Anledningen till förbudet framgår inte klart. Vi ser att Kohanim hade tillåtelse att bära denna blandning. Många rabbiner säger att detta är ett förbud, ett dekret som inte är förstått.

Rav Kook har förklarat förbudet att det inte är tillåtet att blanda saker som tillkommit på ett moraliskt sätt med något som tillkommit på ett omoraliskt sätt. Lin framställs på ett ur moralisk synvinkel rätt sätt, dvs man sår frön, de växer och skördas och bereds till lin. Ull kommer från ett får som vi klipper på ett bryskt sätt som kanske inte alltid är bekvämt för djuret, dvs ett omoraliskt handlande.

Idag är huvudproblemet att blandningen av ull och lin ofta är vanligt förekommande i kläder, exempelvis kan en kostym i ull ha ett linnefoder.