Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

VAETCHANAN
av Rabbin Yaakov Asher Sinclair

”Detta stora folk är verkligen ett vist och insiktsfullt folk!” (5MB 4:6)

En sann historia.

En känd ortodox rabbin blev inbjuden till middag på Buckingham Palace. Rabbinen svarade att han var ärad över inbjudan, men han var rädd att hans kosher-hållning skulle göra det omöjligt för honom att deltaga. Från slottet svarade man att de med glädje skulle servera honom vilken mat han än önskade, under strikt kosher-kontroll.

Rabbinen accepterade inbjudan och och en mashgiach blev utsedd att övervaka maten. För att inte verka udda, valdes sådan mat ut som såg likadan ut som de andra gästernas.

Innan de andra gästerna anlände visade masgiach var rabbinen skulle sitta. Han lyfte på tallriken, som såg ut som alla andras, men på undersidan satt en diskret klisterlapp. Helt nya tallrikar och bestick hade köpts in, toivlats och märkts upp.

Drottningen, prins Charles och andra kungligheter kom in i rummet. Alla ställde sig upp. Måltiden började. Rabbinen var inte den enda juden vid denna middag, men han var definitivt den mest synliga, med sin stora svarta kippa.

När den första rätten var uppäten sänktes ljuset. ”Vad händer?” frågade rabbinen popstjärnan vid sin sida. ”Alla ska byta bord. På det sättet får alla en möjlighet att prata med alla”. Den uppmärksamme noterade nu ett mörkt moln dra förbi i rabbinens blick. Nu hade han problem. Han insåg att han skulle bli tvungen att bära hela sitt porslin till nästa sittplats. Det fanns inget annat att göra än att samla ihop alla tallrikar, glas och bestick och bära alltihop. Så gjorde han, inför de andra gästernas förvånade ögon.

Middagar på slottet är inga korta historier. Då rabbinen skramlande var på väg mellan den femte och sjätte rätten blev han stoppad av en annan judisk gäst. ”Kan du vara snäll och sluta med det där! Du skämmer ut oss!” viskade han. ”Ursäkta” svarade rabbinen, ”men jag håller kosher”. ”Gör ett undantag bara för ikväll!” sa den andre.

Men rabbinen fortsatte. Genom alla tolv rätter.

Då måltiden tagit slut radade alla gästerna upp sig för att hälsa på de kungliga. När rabbinen skakade han med prins Charles sa prinsen: ”Ursäkta mig, men jag såg att du bar ditt porslin runt hela rummet”. ”Ja” sa rabbinen, ”jag gjorde det på grund av de judiska mat-lagarna”. ”Jag känner till kosher-mat” sa prinsen, ”men jag visste inte att det gällde tallrikarna också. Så intressant! Berätta mer.”

Rabbinen fick ställa sig brevid prinsen och diskutera kashrut-lagarna med honom, medan prinsen hälsade på raden av gäster under tiden. Till slut kom turen till den judiska gäst som hade protesterat mot rabbinens beteende under middagen. När han skakade prinsens hand sa han ”jag är också jude”. ”Jaså?” sa prinsen. ”Jag såg inte dig bära runt porslinet!”

När vi håller Torans lagar sänder det en signal till icke-judar omkring oss. De ser att vi har intresse och passion för vår bakgrund. Det inger respekt. När vi försöker vattna ur vår judendom genom att följa sekulära mönster, kommer det alltid finnas en röst inom oss som undrar var vårt porslin är.