Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

KORACH
av Rabbin S. Weiss

Korachs revolt och utmaning mot Moshe verkade dömd att misslyckas. Även om Korachs argumentation om att ”dela rikedomarna” låter logisk och rättvis på ytan är den inte motiverad av ”l’shem shamayim” – av ädla känslor – utan hellre ett tecken på Korachs avundsjuka, ego och överväldigande lust efter makt.

Korach lyckas inte ens hålla ihop sitt lilla band av konspiratörer. Vi känner till berättelsen om On, vars hustru till slut hindrar honom från att ansluta sig till rebellerna. Chazal förklarar hennes strategi: Ons hustru satt i öppningen av sitt tält med håret obetäckt. När Korach kom för att kalla On till revolten kunde han inte närma sig tältet eftersom han inte fick se en kvinna med obetäckt hår. Korach gick därifrån, mycket frustrerad, och On räddades.

Vad som slår mig i denna hårresande berättelse är hur Korach, åtminstone själsligen, hade sådana motstridiga värderingar. Här är en man som antas vara så ”from” att han inte ens vill titta på en kvinna som har obetäckt hår, och ändå är han redo att ställa till med krig mot Moshe Rabbeinu och förstöra folkets enighet! Till slut kommer inte hans fromhet att rädda honom; han är dömd att tillbringa hela sitt liv i en sorts ”ingenmansland”, där han deklarerar hur rättfärdig Moshes ställning är.

Korachs berättelse belyser faran med att bedöma någon efter hans utseende och gärningar, i motsats till hans inre, andliga värden. Vi är ofta fixerade på en persons yttre – skägget, kläderna, kippan, symbolerna – och inte på det som verkligen betyder något – själen, medmänskligheten, den personliga integriteten.

Det finns en lek med orden ”U’vgado al jifrom” (den sörjande kohaniten ska inte riva sönder sina kläder), där man istället säger ”var inte from genom dina kläder”. En persons tro måste komma inifrån.

Det finns en berättelse om slaktaren som man kommer på med att sälja icke-kosher kött. När han ställs inför Bet Din argumenterar han emot de övertygande bevisen. ”Men jag är en religiös jude!” protesterar han. ”Ser ni inte mitt långa skägg?” Överrabbinen svarade: ”Jodå, ditt skägg är verkligen imponerande, men problemet är att under skägget är du slätrakad”.

G-d ser längre än skägget, än våra kippot, under våra kläder och hattar. Han ser inte förklädnaden, utan den rätta insidan. Han såg Korach och kände igen honom för vad han var. Att klä sig anständigt är viktigt, och ett tecken på vår ödmjukhet, värdighet och hållning, men vår ansträngning ska vara att ”klä upp” vår själ och försäkra oss om att ett anständigt yttre är en rättvis spegelbild av vårt inre.

Shabbat shalom!