Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

FRÅGA RABBINEN: VAD BETYDER "SPÅR AV MJÖLK"?
av Rabbin Meir Horden

Fråga: På vissa livsmedel jag köper står det att de kan innehålla spår av mjölk. Ska de då behandlas som om de är milchig? Ska jag vänta tre eller sex timmar mellan att jag äter dessa varor och kött? Om de inte ska betraktas som mjölkiga, är det någon skillnad om jag äter dem som en del av en måltid eller om jag gör det efteråt?

Svar: När det står att en produkt ”kan innehålla spår av mjölk” betyder inte det att varan är milchig. Anledningen till texten är att tillverkarna vill skydda sig från personer som är känsliga för mjölk. Vi vet att en produkt bara blir milchig om den innehåller minst en viss andel mjölk.

Vad gäller att, i mjölkiga kärl, tillaga eller baka mat som är parve, så är det för oss ashkenasiska judar förbjudet att äta denna mat (t.ex. potatis) tillsammans med en köttig måltid, men vi kan äta produkten direkt efteråt. Det är anledningen till att vi kan äta en kaka, som är bakad i ett mjölkigt kärl, efter en köttmåltid.

Viss choklad, som sägs vara parve, görs i samma maskin som choklad som är milchig. De flesta stora amerikanska kosher-organisationerna anser att den sortens choklad är mjölkig, eftersom maskinerna rengörs med oljor och inte med hett vatten. Det finns en oenighet kring om denna kashring är tillräcklig. Vi betraktar sådan choklad som mjölkig. Det finns dock många rabbiner som är mer tillåtande och enligt dem kan man äta sådan choklad direkt efter måltiden.