Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

SHEMOT
av Rabbin Yaacov Haber

Moshe var åttio år gammal.

Han blev befallen att bli ledare för den judiska nationen. G-d bestämde att han hade vad som krävdes för att bli den störste judiska ledaren genom alla tider. Ändå insisterade Moshe på att hans äldre bror Aharon skulle ge sitt bifall.

Aharon var bara tre år äldre än Moshe. Moshe hade inte träffat sin bror eller hört från honom på sextio år. Inte ens under sina första tjugo år i Egypten hade Moshe växt upp tillsammans med Aharon som storebror. Moshe kände faktiskt knappt Aharon överhuvudtaget! Och ändå, för Moshe var Aharons bifall helt nödvändigt. ”Om min storebror Aharon tycker det här är bra, då gör jag det”, sa Moshe. ”Om inte, så är jag nöjd med att dra mig tillbaka som fåraherde i Midjan”.

Som G-d hade förutspått, gav inte bara Aharon sitt bifall, han begav sig också ut till Moshe i öknen. Aharon kände ingen avundsjuka, det var bara ren simcha! Han gladde sig storligen åt sin åttio-årige lillebror Moshe. Hans varma accepterande leende i öknen var just det som Moshe ville ha. Det var detta leende, Aharons äkta simcha och nachas, som uppmuntrade Moshe att bli Moshe. Det var Aharons leende som skapade det judiska folket.

Varför behövde Moshe Aharons leende? Han hade ju precis tagit emot sju dagars profetia från självaste G-d! Han hade bevittnat miraklet med den brinnande busken! Vad Moshe behövde var Aharons moraliska stöd, hans nachas och hans leende.

Vi behöver alla någon som kan ge oss nachas. Det är ett mänskligt behov. Oberoende av vår ålder eller var vi befinner oss i livet – vi längtar efter att en far, mor, fru, man, barn, rabbin, vän ska känna glädje och stolthet för vår skull. Det ger oss styrka att fortsätta. Till och med en så stor och mogen man som Moshe behövde en klapp på ryggen från Aharon som betydde ”Jag är inte avundsjuk för att G-d valde dig och inte mig. Jag är glad för din skull. Jag är stolt över dig”.

Midrash berättar att Aharon själv inte förstod hur viktigt hans leende var. Om han hade förstått det hade han tagit med sig en hel orkester för att hälsa Moshe!

Det är därför det är en så stor mitzvah att visa brudparet att man glädjer sig å deras vägnar på ett judiskt bröllop. Brud och brudgum känner besökarnas värme och stolthet och bygger upp den styrka som behövs för att ta sig genom livets utmaningar.

På liknande sätt behöver vi visa för våra barn att vi älskar dem och är stolta över dem. Gå på deras fotbollsmatcher, se deras sångföreställning i skolan, ge dem av vår dyrbara tid.

Aharon introducerade oss för en vänlighet vi alla kan utöva. Den kostar inga pengar och den tar knappt någon tid. Bara genom att ge nachas till människorna runt omkring oss kan vi förändra deras liv.