Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

TOLDOT
av Mordy Cohen

Historierna om Avraham och Sara, som vi har läst det senaste veckorna, har redan visat oss kvinnans kraft vad gäller att bestämma familjens framtid. Sara backar upp Avraham i hans unika livsstil, men då det handlar om Yitzchaks utbildning som familjens framtida överhuvud beordrar hon sin man att visa bort sin tjänarinna tillsammans med Ishmael. G-d svarar den förvirrade Avraham och säger till honom: ”Lyssna till Sara i allt vad hon säger dig” (1MB 21:12).

I veckans Parasha visar Rivka att hennes färdigheter är långt större än hennes svärmors. Medan hon fortfarande är gravid inträffar en unik händelse. På grund av en ovanlig graviditet söker hon G-d och Han svarar: ”Två folk finns i ditt liv...” (1MB 25:23) och att båda kommer att blir stora nationer, fast den yngre kommer att vara starkast. Tvillingarna föds och Toran lägger till: ”Yitzchak älskade Esav... och Rivka älskade Yaakov” (1MB 25:28).

Många år senare kallar Yitzchak på Esav och ber honom komma med en god måltid så han kan välsigna honom som sin efterträdare. När Rivka hör det manipulerar hon de andra medlemmarna i familjen, så att Yitzchak välsignar Yaakov och inte Esav. En tid senare övertalar hon skickligt Yitzchak att skicka iväg Yaakov – inte för att, som det står, Esav ville döda Yaakov, utan för att finna en fru åt honom.

Det Rivka gjorde är utan tvekan baserat på den profetia hon fick när hon var gravid. Men dolde Rivka profetian från Yitzchak? Sa hon inte till honom att den yngre Yaakov skulle bli starkare? Genom att titta på historien från en annan vinkel kan vi fråga oss, varför ville Yitzchak välsigna Esav som sin efterträdare och inte Yaakov? Kände han inte till G-ds vilja att Yaakov skulle ta över som familjeöverhuvud?

Midrashim och de klassiska kommentatorerna talar mycket om den andra vinklingen, men inte den första. Vi fokuserar dock på Rivka. Vilket förhållande hade hon med sin man? Varför säger Rivka bara en enda mening till sin man i hela Parashan? Är deras förhållande sådant att hon inte kan, eller kanske inte ens vill, berätta för Yitzchak om G-ds löfte?

Rashi (Frankrike 1000-talet) och hans sonson Rashbam (Frankrike 1100-talet) ger en vink om svaret utan att ställa frågan. De säger att av olika anledningar accepterade Yitzchak det som hänt med hela sitt hjärta, efter att han upptäckt att Yaakov välsginats och inte Esav. Rashbam lägger till att vid denna tidpunkt förstod Yitzchak att det var Rivka som låg bakom allt.

Ramban (Spanien 1200-talet) är den enda som ställer vår fråga. Hans svar (i vers 4) är inte bara en ”religiös” kommentar, utan snarare en psykologisk förklaring, baserad på hans judiska utbildning. Rambam tror att Rivka aldrig berättade för Yitzchak vad G-d hade sagt till henne, på grund av sin blygsamhet och sitt moraliska uppförande. Dels bad hon aldrig om hans tillåtelse att söka G-d och hade därför inte rätten att berätta för honom vad som hände och kanske, tillägger Ramban, trodde hon redan att Yitzchak kände till G-ds vilja, eftersom han var en helig person. Nu, många år senare, vill hon inte berätta för honom av en annan anledning. Att återge G-ds ord vid denna tidpunkt och erkänna sin mans stora kärlek för Esav, skulle skapa ett allvarligt dilemma, vilket Yitzchak skulle lösa genom att lägga ansvaret i G-ds händer, och inte välsigna Yaakov. Ramban slutar med att säga att Rivka förstod att hennes plan var den enda som skulle kunna få Yitzchak att välsigna Yaakov “helhjärtat och med en villig själ”.

Jag är säker på att var och en av oss kan komma på händelser som påminner om Rambans tolkning av den här historien om detta unika par.