Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

SUKKOT
av Rabbin Yaakov Asher Sinclari

Napoleon sov inte särskilt bra. Han nöjde sig med bara ett par timmars sömn varje natt. Han led inte av sömnlöshet, han tyckte bara inte om att sova. Någon frågade honom en gång varför han sov så litet. Han svarade. “När jag är vaken, så är jag konung över världen. När jag sover, är jag lika vilken annan soldat som helst”.

En av de största tyrannierna i “jag-generationen” är förbannelsen med att vara lycklig. Förstå mig rätt, jag tycker om att vara lycklig precis som alla andra. Men, lycka, eller behovet att vara lycklig, kan vara en tyranni av fruktansvärda proportioner. Om vi tror på en barmhärtig G-d som är involverad i den minsta detalj i vår skapelse, då är vår brist på lycka en världsomskakande händelse. G-d vet varför jag känner som jag gör. Han vet varför jag bröt mitt ben. Han vet varför mina aktier har störtdykt. Men, om jag är allt som existerar, om kunskapen om existensen slutar med vetskapen om bara min existens, då är världen verkligen en mycket ensam plats.

Ett gammalt skämt säger: ”Alla i hela världen är galna, förutom du och jag. Och ibland är jag inte ens säker på dig”. Om min uppfattning om min existens, ”Cogito ergo sum” (”Jag tänker, därför är jag”) som Descartes sade det, leder mig till att utesluta en existens högre än mig själv, då blir min lycka den händelse som gör att världen står eller faller. Med andra ord, om jag inte är lycklig och tillfredställd just nu, blir världen en öde meningslös öken. Vilken av alla Mitzvot, tycker du är den svåraste? Antagligen att offra ditt liv för att helga G-d. I själva verket sade Vilna Gaon, att den svåraste av Mitzvot är Simchat Jom Tov, Torans förpliktigelse att vi skall vara lyckliga på Pesach, Shavuot och Sukot. De flesta Mitzvot uppfylls genom en handlig. Vi lägger Tfilin, äter Matza på första Sederkvällen, vi avhåller oss från att äta på Jom Kipur.

Simchat Jom Tov, emellertid, kräver av oss att vi skall vara konstant lyckliga under Jom Tov. Det får inte finnas ett enda ögonblick när vi inte uppfyllda av glädjen med Jom Tov. Nu frågar jag, har du någon gång varit konstant lycklig i en hel vecka? En hel dag? En timme? Och kanske, och under denna timme, fanns det inte ett ögonblick när du inte hade rätt växel i portmonnän, eller du kände dig lite trött några sekunder? Eller du kände dig lite nere? Konstant lycka? Detta är något mycket svårt att uppnå. Toran gavs emellertid inte till änglarna. Den gavs till människor av kött och blod. Om Toran kräver konstant lycka av oss, måste detta kunna att uppnås. Mitzvan Simchat Jom Tov har sitt ursprung i Sukot. ”Och du skall glädjas på din högtid och bara känna lycka”. Våra lärde beskriver Sukot som ”tiden för lycka”. Sukot är ”vår lyckliga tid” Vad är Sukots särskilda substans som gör det till lycklighetens tid? Största delen av vårt liv tror vi att det är vi som bestämmer. Vi kanske erkänner att det finns en G-d i världen. Men lever vi egentligen i enlighet med detta erkännande? Erkännande behöver inte betyda kunskap. Ibland kan något hända som skakar om vår självbelåtenhet. Någon kanske är allvarligt sjuk. Vi undkommer en bilolycka. En terrorist siktar på oss men skjuter inte. Ordet mirakel ligger på vår tunga. Vi känner oss plötsligt mycket nära G-d. Det lilla själviska universum som vi har byggt för oss själva verkar ny patetiskt och barnsligt. Vi vet Vem som sköter ruljangsen. Och hur mycket vi är skyldiga Honom.

Detta är Sukots väsen. Att veta att det är G-d som styr världen är den enda sanna och bestående lyckan. När vi inser att vi inte är huvudsaken och slutmålet med livet, att vi är älskade och högt värderade kuggar i en oändlig plan, kan vi luta oss tillbaka och erkänna vem som styr världen. Detta är den sanna glädjen och lyckan i de judiska helgerna.