Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

ROSH HASHANA
av Rabbin Yaacov Haber

Slut dina ögon och föreställ dig hur världen måste ha sett ut på den första dagen i skapelsen. Ny, fräsch, oförstörd, hälsosam och fri från föroreningar. Den första mannen skapas. Han är naiv, ren och oskuldsfull. Hans ansikte skiner av godhet från hans oförstörda själ. Hans tunga är helig för han har aldrig ljugit. Hans hjärta kan bara älska för han har inte lärt sig hata. Onskar vi inte alla att vi var där? Skulle vi inte alla vilja lukta på den fräschaste luften i historien?

Välkommen till Rosh Hashana! HaYom Haras Olam! Idag skapades världen. Det är en ny värld. Idag kan vi börja på nytt, våra hjärtan och själar förnyas, våra relationer kan få en nystart och till och med vår miljö kan förändras. Idag kan vi uppfyllas av samma entusiasm som vi har när vi startar ett nytt spännande projekt. Världen behöver inte ligga i krig. Judar behöver inte bråka med varandra. Idag skapas världen på nytt. HaYom Haras Olam!

Alldeles i början av skapelsen skapade G-d ett ljus som inte krävde någon sol. Det var skapelsens ljus. G-d värnade det ljuset och ville inte att onda människor skulle förstöra det, så Han la det åt sidan för att det sedan ska användas för tzadikim i framtiden (Talmud). Idag är framtiden!

Den senaste månaden har vi läst "LeDavid" varje dag. Traditionen att läsa denna psalm under Elul baseras på följande Midrash. "Hashem ori veyishi". "Hashem är mitt ljus", på Rosh Hashana, "och min frälsning", på Jom Kippur. "Han gömmer mig i sitt skydd", är en allusion till Sukkot. Ljuset, ori, är det ljus som G-d gömde undan i början av skapelsen. Det är en fräscht, orört, rent och okomplicerat ljus. Det är Rosh Hashanas ljus. Denna Midrash är djupt kabbalistisk, men ändå är dess budskap mycket enkelt. På Rosh Hashana kan vi börja om på nytt. Jom Kippur är tiden för omstrukturering av våra liv.

Föreställ dig för ett ögonblick att du flyttar till en plats där ingen vet vem du är. De har inte sett några bilder av dig och ingen kommer att möta någon av dina vänner. Du har nu chansen att börja om på nytt. Du kan se in i själens spegel och fråga dig själv om det finns något du skulle vilja ändra. Du har nu chansen att göra dig av med de delar av dig själv där du har kört fast. Du kan börja göra saker som du alltid velat göra. Där du bodde förut kanske du ville ändra hur du klädde dig, hur du talade, hur du åt, ditt beteende i synagogan, ditt sätt att göra affärer eller hela ditt prioriteringssystem, men det verkade för svårt. Där du bodde förut kanske du föll in i dåliga mönster vad gällde relationen med din partner, era barn eller era vänner. Du kanske utvecklade destruktiva vanor. Du kanske var väldigt negativ angående vissa människor. Men det är svårt att förändra sig på en plats där man varit väldigt länge. Vad ska mina vänner säga om jag börjar klä mig annorlunda? Verkar jag fånig om jag vägrar skvallra om folk? Vad ska min fru tro om jag slutar kolla på mitt favoritprogram på TV och istället börjar gå på Daf Yomi? Men nu när du flyttat till ett helt nytt ställe finns alla möjligheter! Gör det bara!

Rosh Hashana är ditt nya ställe! HaYom Haras Olam! Världen skapades idag! Den är ny! Du kan göra dig av med allt bagage, alla komplikationer och alla bekymmer. Om inte nu, så när? Det är det här Rosh Hashana handlar om. Om att börja om på nytt.

Se de tio dagarna mellan Rosh Hashana och Jom Kippur som ett test. Använd dagarna till att experimentera med några nya beteenden. De flesta av oss kan inte ta sig igenom en hel vecka utan att dricka alkohol eller röka. Kan vi komma igenom en hel vecka utan att säga något negativt om någon? Utan att göra någon annan upprörd? Utan att tappa tålamodet? Om vi inte kan det - har vi inte kört fast? Idag är dagen att starta om och att växa. Må ni alla välsignas med en vacker ny sida i livets bok.