Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

TRUMA
av Rabbi Yaacov Haber

G-d sa till Mose: "Du skall göra en ark av akacieträ, två och en halv aln lång, en och en halv aln bred och en och en halv aln hög. Du skall belägga den med rent guld både invändigt och utvändigt och omge den med en guldkant." (2MB 25:10)

Talmud förklarar att det praktiska sättet att göra detta är att tillverka tre lådor: en stor av guld, en mindre av trä och den minsta av guld. De tre lådorna placeras inuti varandra och uppfyller på så vis det bibliska budet. Talmud (Yoma 72) härleder utifrån detta att den Talmid Chacham vars inre inte matchar sitt yttre inte är någon riktig Talmid Chacham, eftersom det står skrivet "belägg den med rent guld både invändigt och utvändigt". Den nivå av andlighet vi visar på utsidan måste matcha samma nivå vi har inuti oss.

Allt detta är gott och väl, men vi kan nu ställa oss en annan fråga: Om arken förväntas representera en Talmid Chacham, varför är den inte helt gjord av guld? Vad gör akacieträet där i mitten? Ska inte en Tora-lärd vara ren rakt igenom?

Jag minns en gång för 35 år sen då jag studerade på yeshiva i Jerusalem. Jag satt vid ett bord hos några vänner som höll kiddush på shabbes. Jag nämnde att jag planerade en resa till Bnei Brak. En vän föreslog då att jag skulle besöka den berömda Ponevezh-yeshivan. Där, fortsatte han, kunde jag få en sällsynt glimt av en malach (ängel). Den han refererade till var Rabbi Yechezkiel Levenstein z"l som var känd för sin ovanligt hängivna fromhet.

Vår Rosh Yeshiva, som satt brevid, utropade: "Du har fel! Rabbi Yechezkiels storhet består i att han inte alls är en malach - han är kött och blod som alla vi andra!" Detta är symboliken i akacieträet. Vi måste förstå att hur heliga vi än anses vara, så kommer vi alltid fortfarande vara människor! Vår kärna är inte guld, utan trä, som representerar mänsklighet. Om vi skulle bli så heliga att vi bara blir helt andliga har vi inget att göra i denna värld.

En gång fann jag mig själv sittandes brevid en person på ett flyg, och vi började tala om judenhet. Han hävdade att han prövat Yiddishkeit en period i sitt liv, men inte känt sig bekväm med det. "Det var inte för mig", sa han. Han förklarade att ännu idag vägrade han att donera pengar till judiska organisationer för det kändes inte bra för honom att ge bort sina pengar. Jag sa till honom att det finns bara en sorts människa som tycker det känns bra att ge bort sina pengar: en meshugene!

Om vi vore änglar skulle vi tycka det, men det är vi inte! Vi må vara gjorda av guld, men vår kärna är av akacieträ, vilket är vår mänsklighet. Det är inte det att vi inte vill ge bort saker, men en del av det mänskliga i oss gör det till en utmaning.

Det är precis under dessa omständigheter som vi är ålagda att göra mitzvot. Om vi väntade tills vi kände att alla mitzvot var lätta att utföra skulle vi behöva vänta till nästa värld. Varje människa, till och med en Rosh Yeshiva, tycker det är jobbigt ibland att gå upp en mörk vintermorgon för att komma till minyan. Vi är alla mänskliga, även tzadikim! Enligt Chofetz Chaim är definitionen av chesed (godhet) att göra en god gärning under motstånd från sina naturliga känslor.