Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

FRÅGEHÖRNAN: ÄR ÖDMJUKHET EN DYGD?

Fråga: Är ödmjukhet en dygd?

Svar: ÖDMJUKHET (Heb. anavah) en ödmjuk uppskattning av ens egna egenskaper, anständighet, tankar, tal och uppförande. Förekomsten av de många bibliska synonymerna vittnar om dess betydelse som en religiös princip. Den rabbinska litteraturen tillskriver G-d själv denna egenskap, vilket innebär att människan ska efterlikna Honom i detta avseende (Meg. 31a).

Ödmjukhet är en oöverträffad personlig dygd, och en obligatorisk egenskap hos de som innehar ledande poster. Bibliska figurer som ”tempererat” medvetenheten om sin prestige med en känsla av personlig blygsamhet uppnår ryktbarhet, medan de som är arroganta har lidit nederlag (Mos 18:27;. Hes 28:2;. Ned 38a, DEZ 1). Ödmjukhet var kronan på verket hos vår störste judiska ledare Moses: "... och mannen Mose var mycket ödmjuk" (Mos 12:3; jfr Mos R. 02:02, Shab 89a, ARN1 23, 75...) .

Profeterna fördömer överdriven stolthet, medan de bekräftar värdet av ödmjukhet (Jes 10:13, 57:15;. Jer 9:22;. Hes 28:2;. Ps 51:18-19). Mika innefattar ödmjukhet bland de tre grundläggande principerna för den judiska religionen: "... att göra rätt och att älska barmhärtighet och vandra i ödmjukhet med din G-d" (Mika 6:8). I förhållandet till G-d, uppstår människans ödmjukhet från hans existentiella hjälplöshet i skuggan av g-domlig allsmäktighet (Ps 22:07; Avot 4:4). I mänskliga relationer kräver ödmjukhet en generös natur som är oförenlig med egenkärlek.

Ödmjukhet är inte bara frånvaro av stolthet, men en positiv kraft som uttrycker sig i konstruktiva gärningar. Således är även extremism i sin strävan efter detta mål inte en missgärning. (Maim., Yad, De'ot 2:3). Denna positiva aspekt är uppenbar i traditionen av anonymt författarskap inom den judiska lärdomstraditionen och anonymitet när det gäller välgörenhet.

Till skillnad från filosofier som betonar människans obetydlighet och predikar självutplånande undergivenhet, uppfattar judendomen ödmjukhet inom den allmänna ramen för människans värdighet. Detta kräver att fokus flyttas från en själv snarare än destruktiv självförnekelse. Självupptagenhet med ens egen ödmjukhet, föder en pietistisk stolthet som fördöms av rabbinerna. Likaså har falsk blygsamhet och avsägelse av ansvar under sken av ödmjukhet ingen plats i judiskt liv (Git. 56a;. M.. Luzzatto, Mesillat Yesharim, red. av M. Kaplan (1936), 104-5). Den midrashiska bilden av människan som en varelse som skapats i G-ds avbild, å ena sidan, och som en obetydlig dödlig, å andra sidan, klargör det judiska begreppet för blygsamhet (Sanh. 38a). Ödmjukhet representerar höjdpunkten av moralisk perfektion, och är i "trappan av dygder" överlägsen helighet (Luzzatto, aa, 106, se även CHS 22-23,.... Ords 11:02, 15:33, 16 : 5). Ödmjukhet är inte en isolerad egenskap, utan snarare en livsstil, som omfattar och strukturerar varje aspekt av mänskligt tänkande och beteende.

Källa: Jewish Virtual Library [Zvi H. Szubin]