Jedion Hashavua

5775
- Simchat Tora
- Sukkot
- Jom Kippur
- Frågehörnan: När ska man bada mikve?

+ 5774
+ 5773
+ 5772
+ 5771
+ 5770
+ 5769

Här finns texter tagna från nyhetsbladet Jedion Hashavua som produceras för besökarna i Adat Jeschurun och Adat Jisrael.

SHABBAT CHANUKAH

av Rabbin Ya'acov Haber

Nyligen kom jag att tänka på något i samband med Chanuka. Ljusens högtid infaller vid den mörkaste årstiden – då man minst förväntar sig den. Och detta är typiskt för judendomen, att ljus, och helighet, uppenbarar sig när man minst anar det. Vi minns Chanukas upphov: Grekerna tog över världen, med sina ideal, såväl som arméer, och presenterade en modern, praktiskt, ”upplyst”, filosofi. Motståndet mot detta kom från det mest oväntade håll: en liten grupp människor, utan militär styrka, utan vapen, som gick ut i strid mot grekerna och segrade!

Jag påminns om berättelsen över en person jag hade äran att träffa i Jerusalem, Reb Jehuda Hotzman. Han var inte rabbin eller Dajan, bara en enkel jude i Mea Shearim, känd som Jehuda, plåtmakaren, eftersom han tillverkade plåtar att ha på spisen på Shabat. En god vän berättade för mig att Reb Jehuda brukade göra Kidush över Challa varje fredagskväll. (Att göra Kidush över Challa är bara tillåtet om man inte har vin, men det är ovanligt). Först trodde han att Reb Jehuda var allergisk mot vin, men så var det inte, utan på lördagsmorgnar brukade Reb Jehuda dricka vin till Kidush. Min vänfrågade aldrig varför, tills en fredagskväll, efter flera år, han såg att Reb Jehudas hustru ge hon en flaska vin, som han sedan använde till Kidush. Min gode vän kunde inte hålla sig längre och frågade honom anledningen till detta. Han svarade: ”Jag ska berätta för dig. Det finns ingen djupliggande kabbalistisk anledning. Det är mycket enkelt”. Och så berättade han följande berättelse.

Tjugofem år tidigare, under det brittiska mandatet, var en av Reb Jehudas vänner mycket sjuk, och behandlingen skulle kosta fem tusen pund sterling, en förmögenhet på den tiden. Han hade ingen aning om var han skulle ta pengarna någonstans ifrån och gick till Reb Jehuda för att få råd. Reb Jehuda sade till honom: ” Låna pengarna, och jag kommer att återbetala dem för dig”. Han hade nämligen räknat ut att om han slopade vinet på vinet till Kidush på fredagskvällarna i tjugofem år, skulle han tillsammans med sparade pengar kunna återbetala lånet. Och detta är vad som hänt. På just denna Shabat, var de tjugofem åren till ända, och han kunde återgå till att dricka vin till Kidush.

Helighet, kan som jag sade, hittas på de mest oväntade platser.

Jag är själv inbegripen i penninginsamling, och jag vet att de riktiga pengarna kommer, inte från de stora namnet man hittar i Fortune magazine, utan från tysta, ödmjuka personer, som har en medfödd känsla för plikterna.

Det finns en tradition, bland en del, att släcka ljusen när de tänder Chanukian. Detta understryker idén om ljuset som kommer ur mörkret, och helighet som kommer från oväntade platser.